For seks-syv år siden kjøpte Alf Mestre drømmebilen, en 73 Ford Mustang Mach 1 Fastback med 351 cid og automat. Cid er amerikanerenes måte å regne motorvolum på, og betyr noe sånt som ”cubic inches desplasement”, eller kubikk-tommer på norsk. Hadde det vært en europeisk bil hadde vi regnet i ccm (kubikk cm) eller liter som kanskje er mest brukt i dagligtale.
”Alf’s 73 Mach 1”.
Bilen er en fjerde generasjons Mustang og er vel regnet som den siste ”orntlige Mussan”. Denne ble produsert fra 1971 og fram til 1973. Da kom oljekrise og strenge avgasskrav, noe som førte til begynnelsen på slutten for de gamle muskelbilene.
I 1974 kom en ny generasjon Mustang som skulle møte nye krav og samtidig ta opp konkurransen med de japanske sportsbilene som begynte å ta markedsandeler i USA. For å konkurrere med bl.a. Datsun 240Z og Toyota Celica måtte vekt, motorvolum og effekt reduseres betydelig. Resultatet for Mustangen’s vedkommende ble kalt Mustang 2 og var etter min mening lite vellykket i hvertfall når det gjaldt utseende.
Mustangen til Alf er som nevnt en 73 modell som ble importert til Norge rundt 1977. Jeg visste at Alf hadde en slik bil og på forespørsel om hvor den var blitt av fikk jeg høre at bilen stod til lakkering. Jeg oppsøkte verkstedet for å ta en kikk på bilen.
Etter en 5 mils kjøretur med Kawasakien fant jeg den. Innerst i et verkstedslokale under masse skrot og fullt nedstøvet stod den der og så veldig trist og lei seg ut. Det var mørkt og trangt om plassen og det så ut som om bilen hadde stått en stund. Selv om jeg ryddet bort det meste av utstyr som var plassert på og rundt Mustangen var det såpass trangt i lokalet at det var vanskelig å få tatt noen skikkelige bilder av hele bilen.
”Bilen er veteran i år”
Da jeg kikka oppi motorrommet for å ta bilder av V-åtteren oppdaget jeg at denne bilen for tiden bruker lite bensin. Jeg så rett ned i verkstedgulvet for det var faktisk ingen motor der. Alf har senere fortalt at den originale motoren skal byttes ut med en større - nei - mye større motor. Planen til Alf er å lakkere bilen candy rød (godt valg Alf), og putte en trimma 460 cid motor med automat ned i motorrommet. 460 cid skal etter mine beregninger tilsvare ca 7,5 liter (7500ccm), noe som tilsvarer motorstørrelsen til nesten 5 stk. Nissan Sunny 1,6 liter. Som om ikke det var nok, er planen å montere et lystgassanlegg, noe som skal gi bilen en toppeffekt på rundt 750 hk, syvhundreogfemtihestekrefter!!
For å overføre disse kreftene har Alf fått tak i en automatkasse som er preparert for å tåle den høye effekten. Dersom noen av dere som leser dette har liggende mellomaksler og differensialer til Mustang kan dere nå begynne å finne dem fram og pusse støvet av dem. Alf kommer til å få bruk for mange slike i fremtiden.
I tillegg til at Mustangen blir candy rød skal det også lakkeres motiver på bilen. Blir spennende å se når den blir klar. Får håpe ingen denne gangen begynner å legge seg opp i Alf’s valg av motiver. Det har visst slik jeg forstår skjedd tidligere.
Instrumenteringen i Mustangen er skiftet. Her er det ikke instrumenter fra VDO eller Biltema som gjelder, kun ordentlige instrumenter som er levert av Autometer og som selvfølgelig er made in USA. Temperaturen måles i Fahrenheit, oljetrykket i pund pr. kvadrat tomme (psi) og bensinforbruket regner jeg med måles i ”barrels” (fat). Autometer regnes i amcarkretser for å være ”gromt”, i hvert fall er det dyrt.
”Kontoret til Alf”
Ford Mustang har siden lanseringen i 1964 og fram til i dag blitt levert i mange forskjellige versjoner og utgaver. Mach 1 ble levert som convertible, hardtop og fastback, eller ”sport roof” som noen kalte det. Mannen bak Mustang, Lee A. Iacocca ble en legende, og en annen kar (som jeg mener var racerkjører og bilbygger) som het Carrol Shelby fikk oppdraget med å lage en racingutgave av Mustangen. Dette klarte han utmerket og ”Shelby” er kanskje blitt ennå mer kjent en Iacocca. Kanskje på grunn av at det var Mr. Shelby som fysisk fikk sitt navn på bilen.
Dersom du ser en Mustang der det står Shelby med forniklede bokstaver på bakluken, ja da får du se godt på bilen for det blir sannsynligvis lenge til du ser den neste. En slik bil i god stand betales det rundt en halv million for i USA. Jeg traff en kar i en slik bil på Karmøy for noen uker siden som jeg fikk lov å ta noen bilder av. Kan ikke la være å ta med et bilde av denne. Dersom du skulle finne en slik bil på låven din eller innerst i garagen, ta godt vare på den. Den er svært sjelden og verdifull.
”Shelby Cobra GT 350”
Mustangen er blitt en populær klassiker. Jeg undersøkte for seks syv år siden, og det var da mulig å få kjøpt en 64 – 65 modell convertible for under 100 000 kr. Klarer du å finne en bra bil under 150 000 i dag – så kjøp den. Prisen har doblet seg på slike biler de siste årene. Mustangen har i tillegg til å være en lekker bil, snakker da om biler fra 64 og opp til 73, vunnet popularitet og oppnådd kultstatus mye på grunn av at Hollywood har vært flittige brukere av Mustang til sine filminnspillinger. Alle har vel sett ”Gone in 60 seconds” med Nicholas Cage der han kjører rundt i en 67 Shelby GT ? Har du ikke sett denne filmen skal du få låne den av meg. Den burde vært obligatorisk i grunnskoleopplæringen.
Mustangen ble faktisk så populær da den ble lansert at Ford ikke klarte å dekke etterspørselen. På under to år ble det produsert og solgt mer en 1 million Mustanger. Dessverre ble designet rasert da Mustang 2 kom i 1974. Nå er det faktisk slik at nå kommer de gamle klassiske trekkene tilbake på dagens biler. Heldigvis. - Ford har endelig skjønt det.
Når det gjelder Alf’s 73 Fastback skal det bli spennende å se resultatet når han kommer tilbake på veien, kanskje til neste år?
Foto: Mr.B