Hentet fra Nationen, sitat: -Næring l Priskrig i dagligvaremarkedet kan bli endelikt for små butikker med marginal omsetning. - Jeg har møtt prisgrensen, og har ingenting å gå på, sier kjøpmann Kåre Nymark i Buo Landhandel i Ølen. Av: Kristin Hoffmann.
En utålmodig kunde tripper foran kasseapparatet til Nymark. Han vet at korgen med varer som skal omsettes er gull verdt. Som nærkjøpmann med liten kundekrets beveger han seg på kanten av et prisstup, og kan ikke takle særlig mye hardere konkurranse om de laveste tallene.
- Det sier seg selv. Det går helt galt hvis priskonkurransen blir skjerpet ytterligere. Her er det er vanskelig å få tak i flere kunder, og vi er helt avhengig av en levelig fortjeneste. Skal prisene stadig nedover, går det ut over inntjeningen, og dermed muligheten til å drive butikk, vet kjøpmannen.
Færre
Det er avdelingsdirektør ved Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning (NILF), Finn Andersen, som advarer mot vanskeligere kår for småbutikkene. Nationen omtalte i går Icas varsel om priskutt på dagligvarer i både Sverige og Norge. For nabolandet er målet å senke prisene til gjennomsnittlig EU-nivå. - Forbrukerne vil nok synes dette er positivt, sier Andersen. - Men kanskje ikke hvis butikker etter hvert blir lagt ned, legger han til. Avdelingsdirektøren påpeker at det nettopp er de minste med lavest omsetning som kan risikere å gå dukken. - Men også tettsteder som i dag har mange matbutikker, kan oppleve å få færre utsalg, tror Andersen.
Mer lekkasje
Nilf ser heller ikke bort ifra at prisfallet i Sverige vil øke handelslekkasjen. - Det er jo pris forbrukerne går etter, ikke vareutvalget, minner Andersen om. I så måte tror han de grensenære butikkene i Norge kan få det spesielt tøft. - Altså de som befinner seg der konkurransen mot EU-nivået først og fremst er, framholder Andersen. Han tror likevel at de store matvarekjedene har mye å gå på, og har ikke tro på noe ekstremt prisfall. Coop Norge har på sin side allerede foretatt nedbemanning og nedleggelser av lageret i Bodø og Ålesund, for å møte et hardere prismarked. - Kan det også gå ut over småbutikker i kooperativet? - Vi kan bare håpe på at det ikke vil gjøre det, svarer informasjonsdirektør Vidar Ullenrød.
I Ølen har Kåre Nymark gjort gode sjakktrekk for å ha flere bein i servicenæringa å stå på. - Kunsten er å gjøre noe mer ut av det, altså skape en samlingsplass for bygda. I samme bygg driver vi restaurant og pub. På ingen måte noen stordrift, men med alle rettigheter, sier kremmeren. - Men en kaffe og drøs i tillegg, betyr ikke prisen på dagligvarene alltid mest, humrer han.
PRISSTUP: Kjøpmann Kåre Nymark satser på en kaffe og drøs i tillegg. Da betyr ikke alltid prislappen på dagligvarene mest.
Foto: Ingrid Hillestad
Foto av avisoppslaget: Marit Eikehaugen